ادعای پوچ حمایت دولتی صنایع فرهنگی ما را فلج کرده است

نوشت افزار ایرانی

گرچه حمایت‌های ضعیف دولتی، اقتصاد فلج، مشکلات کاغذ و… تولیدکنندگان نوشت‌افزار را به ستوه آورده، اما همچنان در این مسیر تلاش می‌کنند تا آینده‌ای درخشان را برای نوشت‌افزار ایرانی رقم بزنند.

با توجه به اینکه تکنولوژی دائما در حال به‌روز شدن است و هر روز محصول جدیدی از کالاهای لوکس با برندهای خارجی به بازار عرضه می‌شود و چشمان بچه‌ها به دنبال تبلت‌های گوناگون، رنگ‌به‌رنگ و کالاهای پُر زرق و برق در عصر هوشمند هستند و به نوعی در تقابل با عناصر سنتی قرار گرفته‌اند، تولید نوشت‌افزار امری سخت، غیرقابل‌پیش‌بینی و قابل تامل شده است که با عرضه دقیق و به‌جای آن ذائقه مخاطب نسل جدید شکل می‌گیرد.

برگزاری نمایشگاه نوشت‌افزار ایرانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با هدف ذائقه‌شناسی مخاطب، عرضه تولیدات داخلی با کیفیت و محصولات استرلیزه شده از اتفاقات موثر در اشاعه فرهنگ بومی از طریق کالاهای داخلی به نسل امروز است. گرچه اگر به نمایشگاه سر بزنیم خواهیم دید که هیچ‌چیز سرجایش نیست و به سختی تهویه هوا کار می‌کند و نفس کشیدن در نمایشگاه سخت است اما وجود نمایشگاه هم به تولیدکنندگان این حوزه در نیازسنجی محصولات کمک می‌کند و هم به مخاطبان.

البته تولیدکنندگان صنایع فرهنگی در حوزه نوشت‌افزار با نیازسنجی مناسب قصد در پُر کردن خلا و گسست میان تولیدات داخلی و بومی با محصولات خارجی هستند تا بتوانند در دنیای تکنولوژی، تبلیغات گسترده و هدفمند، ترویج‌ فرهنگی قدرتمند و لوازم‌التحریرهای هوشمند راهی برای فرهنگ بومی خود باز کنند.

حضور ۱۰۰ تولیدکننده نوشت افزار ایرانی در نمایشگاه «ایران ساخت» نشان از موفقیت تولیدات داخلی لوازم‌التحریر دارد. تولید نوشت‌افزار که شاید مواد اولیه آن به سختی در دسترس تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و اگر هم قرار بگیرد، نبود دستگاه‌های پیشرفته با فناوری به‌روز، ساخت محصولات را دشوار می‌کند، اما می‌بینیم تولیدکنندگان داخلی با هدف فرهنگ‌سازی و ترویج محصولات ایرانی دست به تولیدات قابل ملاحظه‌ای هر چند دیر اما مفید زده‌اند. گرچه حمایت‌های ضعیف دولتی، اقتصاد فلج، مشکلات کاغذ و… آنان را به ستوه آورده است اما همچنان در این مسیر تلاش می‌کنند تا به گفته خودشان آینده‌ای درخشان را برای نوشت‌افزار ایرانی رقم بزنند.

«محمدحسن حلواییان» مدیر و تولیدکننده نوشت‌افزار با عنوان «مجموعه بچه‌های آسمانی» درباره وضعیت اقتصادی نوشت‌افزار و مشکلاتی که حول محور این موضوع قدعلم کرده است، می‌گوید: «تا زمانی که در حوزه صنایع فرهنگی و محصولات‌اش در بخش اقتصادی وابستگی به دلار و کشورهای دیگر دارد، این هرج و مرج دولتی پابرجا است. داستان از این قرار است که در دولت اشکال بزرگی وجود دارد که از تولیدکننده داخلی هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود. شما فرض کنید همین مسئله کاغذ که صنایع مختلف را درگیر کرده است سوبسید کاغذ را به تولیدکننده نمی‌دهند بلکه به سازمان یا نهاد دولتی اختصاص می‌دهند، سازمان دولتی هم کاغذ را با تیراژ سنگین و با ارز ۴۲۰۰ وارد می‌کند و به تولیدکننده با دلار به‌روز و گران می‌فروشد آن‌وقت ادعای حمایت هم دارند. تا زمانی‌که این سبک را جلو برویم صنعت ما فلج خواهد بود.»

او درباره حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی ادامه می‌دهد: «حمایتی که دولت و آقای رییس‌جمهور از آن حرف می‌زنند و فردای این حمایت، کاغذ ۱۵۰هزارتومان گران‌تر می‌شود اسمش حمایت نیست. با توجه به اینکه چندسالی می‌شود به عنوان تولیدکننده در این حوزه فعالیت دارم یک ریال حمایت دولتی نگرفته‌ام و چهار سال هم تولیدکننده برتر نوشت‌افزار اسلامی شده‌ام.»

مدیر مجموعه «بچه‌های آسمانی» درباره شخصیت‌سازی و خلق کاراکتر می‌گوید: «در حوزه کاراکتر چند سالی می‌شود که تولیدکننده‌های مختلف با صنعت کاراکترمحوری جلو می‌روند، ببینید ما خمیرمایه را نداریم اگر هم داشته باشیم صداوسیما، هنرمندان و رسانه‌ها آن را گم کرده‌اند حتی صنعتگران هم آن را گم کردند زیرا کاراکترهای غربی را با هر اهدافی از اینترنت و شبکه‌های مختلف بدون هزینه استفاده می‌کنند و به عواقب کار فکر نمی‌کنند که آن شخصیت به دین و آیین و مذهب ما جور درنمی‌آید! و آن کاراکتر غربی را بر روی تمام محصولاتی که از لحاظ فرهنگی تاثیرگذار است، تولید می‌کنند. در حالی‌که ما باید از شخصیت‌های ایرانی خودمان شاهنامه، افسانه‌ها و اسطوره‌ها استفاده کنیم و این به معنای قهرمان‌پرروی است. ما در این حوزه باید به دنبال قهرمان‌پروری باشیم نه استفاده از شخصیت‌های غربی برای فروش بیشتر و درآمد اقتصادی.»

این تولیدکننده نوشت افزار ایرانی ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه در زمینه کاراکترسازی ضعیف هستیم باید اصول و اساس آن را یاد بگیریم تا بتوانیم شخصیت‌های ایرانی طبق آیین و مذهبمان را خلق کنیم تا کودکان و نوجوانان با آن همذات‌پنداری کنند و آن شخصیت را در دنیای فانتزی و خیالی‌شان راه بدهند. این سبک کار با روان‌شناسی، جامعه‌شناسی، تصویرگری مناسب همراه با رنگ و چیدمان می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد.»

او با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره نوشت افزار ایرانی که دیدگاه‌شان ایرانی شدن نوشت‌افزار بود، ادامه می‌دهد: «ما در دورانی نگاهمان این بود که تمام کالاها باید فرهنگی شود اما مقام معظم رهبری به ایرانی بودن محصولات و کالاها اشاره دارند. شاید برخی از مواد اولیه را نتوانیم تولید کنیم اما می‌توانیم مونتاژ محصولات را درون‌گرایی کنیم تا زمانی‌که خودمان تولید کنیم رغبت خواهیم کرد از کاراکترهای بومی‌مان استفاده کنیم.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *